wtorek, 26 września 2017

Drożdżowe rogaliki

Od ponad 30 lat piekę je według tego samego przepisu. Dostałam go od bratowej mojej mamy, a ona od mieszkającej piętro niżej sąsiadki - Basi. Nigdy nie korciło mnie, by recepturę zmodyfikować albo szukać innego sposobu na ich przygotowanie. Rogaliki są cudownie pyszne. Piekłam je przysłowiowe setki razy.  Z nadzieniem makowym, z twarogiem, świeżymi jabłkami i śliwkami, z konfiturami o różnych smakach. Zawsze bez zarzutu. Najlepsze zaraz po upieczeniu, jeszcze ciepłe, ale i następnego dnia rewelacyjne.
Nie polecam dżemu ze sklepu, bo w wysokiej temperaturze rozpuści się. 





Drożdżowe rogaliki - przepis (36 sztuk):


1/2 kg mąki
25 dag masła  (może być roślinne lub margaryna)
250 ml śmietany (najlepiej kwaśnej - u mnie 18%, ale może być 12%)
6 łyżeczek cukru
5 dag świeżych drożdży

1 rozbełtane jajo
ok. 1/2 szklanki cukru (może być brązowy) wymieszanego z cukrem waniliowym 


nadzienie:
1 słoiczek gęstego dżemu porzeczkowo-bananowego własnej roboty

Do miski wsypać przesianą mąkę, dodać masło i razem posiekać. Zrobić dołek, rozkruszyć do niego drożdże i zasypać je cukrem. Zalać śmietaną i odstawić do czasu, aż drożdże zaczną rosnąć. Wtedy zagnieść ciasto, blat posypać mąką i rozwałkować (3 - 5 mm). Wykrawać trójkąty, nakładać konfiturę i zawijać rogaliki.  Moczyć w roztrzepanym jajku i cukrze. Układać na wyłożoną papierem do pieczenia blachę i piec w piekarniki nagrzanym do 170 ° C ok. 30 min.


Do części ciasta dodałam zieloną herbatę Matcha oraz kakao. Po upieczeniu po zielonym i brązowym kolorze nie było śladu.

Zapewniam - rogaliki są przepyszne!

25 komentarzy:

  1. Skuszę się na te rogaliki,zapisuję przepis.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi i wygląda pysznie, ale jak dla mnie jest jeden mankament- jestem bezglutenowa:(((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia, czy można wykorzystać inną mąkę.Szkoda, że nie możesz spróbować:)

      Usuń
  3. Uwielbiam takim rogaliki. Podkradam do kawki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką kradzież wybaczam i nawet się z niej cieszę:)

      Usuń
  4. ... dżem porzeczkowo - bananowy własnej roboty, brzmi dla mnie tak egzotycznie :) ciekawe połączenie, musi być przepyszny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dżemik jest kwaskowy, ale nie kwaśny. Pyszny:)

      Usuń
  5. Nie wiem czemu moje rogaliki takie ładne nie wychodzą:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Takie rogaliki kojarzą mi się z dzieciństwem. Podobne robiła moja Mama i nadziewała prażonymi jabłkami. Pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również piekłam z jabłkami. Smakują mi z każdym nadzieniem:)

      Usuń
  7. wspaniałe, wyszły przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. no do porannej kawki jak znalazł <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Dorotko przepis zabieram a tymi rogalikami to kusisz tak wspaniale się prezentują

    OdpowiedzUsuń
  10. Sprawdzone przepisy są zawsze udane i smakują. Rogaliki wyglądają bardzo smakowicie -:) Piękna porcelana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Porcelana z Bolesławca. Nie mogłam się jej oprzeć i zaszalałam. Wszystko drogie jak diabli, ale cudne. Japończycy, Chińczycy, Amerykanie (i przedstawiciele innych narodowości) też zbzikowali. Wynosili pełne kartony porcelany.

      Usuń
  11. Bardzo lubię drożdżowe wypieki, a takie rogaliki na pewno smakują fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również jestem wielbicielką drożdżowego. Rogaliki polecam:)

      Usuń
  12. Korzystam z tego przepisu od dawien dawna ;) pieklam je juz w gimnazjum na jakies szkolne uroczystosci ;) pycha!

    OdpowiedzUsuń