sobota, 11 kwietnia 2020

Babka drożdżowa parzona i wielkanocne życzenia

Witam Was po dość długiej nieobecności. Absencja była wynikiem choróbstwa, które skutecznie zniechęciło mnie do "odpalania" komputera. Zaglądałam jednak od czasu do czasu na Wasze blogi i z przyjemnością czytałam wpisy. Nie zostawiałam tylko komentarzy, ponieważ nie lubię tego robić korzystając z urządzenia zwanego smartfonem. 

Dziś polecam przepis na drożdżową parzoną babę, a w zasadzie dwie, bo ciastem uzyskanym z podanych niżej składników wypełnimy aż dwie foremki.
Babka jest pyszna. Chyba już od 30 lat jest obowiązkowym ciastem na moim wielkanocnym stole. Można ją polukrować albo pokryć polewą czekoladową. Moja jest golutka, bo staram się zminimalizować ilość cukru. 










Parzona babka drożdżowa - 2 sztuki - przepis:

500 g mąki pszennej (u mnie tortowa) 
70 g drożdży
250 ml mleka lub słodkiej śmietanki
3/4 szklanki cukru 
5-6 żółtek
szczypta soli
150 g masła + 25 g do smarowania foremek

50 g rodzynków lub suszonej żurawiny

1. Mąkę przesiać do miski. 
2. Rodzynki (żurawinę) sparzyć i osuszyć.
3. Przygotować rozczyn: do kubka wlać kilka łyżek ciepłego mleka, wsypać łyżeczkę cukru, płaską łyżkę mąki i pokruszone drożdże. Wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić na 10 - 15 minut. 
4. Żółtka utrzeć z cukrem i szczyptą soli.
5. Zagotować pozostałe mleko (śmietankę).
6. W mące zrobić wgłębienie, wlać wrzący płyn, wymieszać z połową mąki.
7. Do przestygniętego zaparzonego ciasta dodać wyrośnięte drożdże i utarte żółtka. Drewnianą łyżką rozetrzeć ciasto, a następnie wyrabiać ręką.
8. Dodać stopione, lekko ciepłe masło i dalej wyrabiać. Gdy ciasto straci połysk wsypać rodzynki (żurawinę) i ugniatać chwilę, by bakalie równomiernie się w nim rozłożyły.
9. Miskę z ciastem nakryć lnianą ściereczką i odstawić na 1 - 2 godziny do wyrośnięcia.
10. Wysmarować masłem 2 formy na babki. Rozłożyć w nich ciasto i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 30 minut.
11. Piec ok. 50 - 60 minut w piekarniku nagrzanym do 150 stopni.
Przepis na tę babę zanotowałam bardzo dawno temu w swoim pierwszym kulinarnym notatniku. Nie pamiętam już, czy znalazłam tę recepturę w jakimś czasopiśmie, czy może dostałam ją od kogoś ze znajomych.




Na nadchodzące Święta Wielkanocne pragnę złożyć Wam życzenia zdrowia, spokoju i optymizmu. Oby te morowe czasy jak najszybciej minęły i nastała normalność.

 Pozdrawiam:)

34 komentarze:

  1. pyszna baba! Wygląda wspaniale. Spokoju i zdrowia na Święta!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak normalności życzmy sobie wszyscy i ZDROWIA!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby to normalne, zwykłe, czasami szare życie wróciło jak najszybciej:)

      Usuń
  3. Super mieć takie tradycyjne potrawy, które pojawiają się co roku podczas Świąt! Baba wygląda świetnie:)
    Dziękuję za życzenia:* Tobie i Twym bliskim, życzę zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Wiele jest potraw kojarzonych wyłącznie ze świętami. Przygotowuję je tylko raz w roku i może dlatego wszyscy na nie czekamy i rozpływamy się nad ich smakiem:)

      Usuń
  4. Piękna babka :) wzajemnie wszystkiego dobrego, dużo zdrowia i pogody ducha :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ma to jak baba drożdżowa :) Zdrowia i pięknych świąt dla Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. PRZEPIĘKNA BABKA DOROTKO JA NIE MAM TALENTU DO TAKICH BABEK POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tereniu, musisz kiedyś spróbować. A nuż się uda:)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  7. Dorotko dziękuję za przepis, przyda mi się :) lubię tego rodzaju wypieki tylko u nas od jakiegoś czasu jest problem z drożdżami
    W sklepach półki uginają się od towaru ale droży to brak :(
    Mam nadzieję że już wrócilas do zdrowia i jest wszystko dobrze 😉💓

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z drożdżami i u nas jest problem. Przed Świętami udało mi się zdobyć kilka kostek, więc szaleję. Piekę ciasta, chleb i bułki. A tyłek rośnie, niestety.
      Po ponad 3 tygodniach jest zdecydowana poprawa. Mogę normalnie funkcjonować, choć to jeszcze nie stuprocentowe wyzdrowienie.
      Pozdrawiam, Aniu:)

      Usuń
  8. Witam serdecznie
    Myślę, że spróbuję sił z babką, poczekam tylko na ten idealny moment, kiedy będą drożdże na półkach sklepowych... takie czasy :)
    Życzę również - po świątecznie - zdrowia, spokoju ducha, błogosławieństwa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia. Mam nadzieję, że się spełnią.
      Moje polowanie na drożdże zakończyło się sukcesem, dlatego mogę pozwolić sobie na pieczenia, ciast drożdżowych, chleba i bułek.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię wszystkie drożdżowe ciasta, więc ta parzona baba też należy do moich ulubionych:)

      Usuń
  10. Cudna babka.. taka wyrośnięta, puszysta i z pewnością smaczna :)

    Mam nadzieję, że Święta upłynęło w ciepłej i spokonej atmosferze... mimo wszystko w szczęściu a przede wszystkim zdrowiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Babka jest bardzo smaczna, o ile ktoś lubi ciasta drożdżowe.
      Święta we dwójkę nie były tak radosne, jakbyśmy chcieli. Brak rodziny, rozbawionych dzieciaków był szczególnie przykry. Pogoda za to dopisała, więc po świątecznym śniadaniu przenieśliśmy się do ogrodu i łapaliśmy promienie słońca.

      Usuń
    2. I ten stary zeszyt <3

      Ale moze były bardziej ducjowe? Bardziej skłonne do refleksji, przemyśleń? A telefony? Rozmawialiście... to co inego ale zawsze coś... a pogoda rzeczywiście piękna <3

      Usuń
  11. Mega dorodna baba wielkanocna Dorotko :) Wyszła znakomicie! I pewnie znakomicie smakowała :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Super babka, taką własne zawsze piekła moja mama i to jest smak mojego dzieciństwa :) Na święta punkt obowiązkowy :D
    Pozdrawiam Dorotko serdecznie, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak się odzwyczaiłam od wszelkich przesłodzonych słodkości, że przy trzecim kęsie mi zwyczajnie nie smakują.
    Dlatego przepis porywam,bo wydaje mi się, że trafi w nasze smaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też chciałabym się odzwyczaić od słodkości. Obawiam się jednak, że nie pochwalę się sukcesem.
      Drożdżowe ciasta nie wymagają dużej ilości cukru, a są smaczne:)

      Usuń