niedziela, 4 lutego 2018

Dwukolorowa rolada z mandarynkami

Dziś zapraszam na słodką ucztę. W roli głównej wystąpi rolada w dwóch kolorach, z pysznym kremem na bazie ganache oraz słodkimi mandarynkami. 
Przygotowanie tego ciasta nie wymaga zbyt dużego nakładu pracy, więc szczerze zachęcam do jego przygotowania.
Biszkopt i ganache najlepiej przygotować dzień wcześniej.


Dwukolorowa rolada z mandarynkami - przepis:

Biszkopt:
4 jaja
3/4 szklanki cukru
1 szklanka mąki tortowej (u mnie Basia)
2 łyżki mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli

2 łyżki kakao

Krem:
3 czekolady gorzkie, deserowe lub mleczne
250 ml śmietanki kremówki 36% 
1 serek mascarpone
ew. 1 łyżeczka żelatyny

7- 8 dojrzałych, słodkich (najlepiej bezpestkowych) dość dużych mandarynek

 Biszkopt - przygotowanie:
*Białka oddzielić od żółtek i ubijać je z odrobiną soli na sztywną pianę. Porcjami dodawać cukier i nadal ubijać. Następnie po jednym żółtku, ubijać w dalszym ciągu.
*Do masy jajecznej dodawać porcjami przesiane razem z proszkiem do pieczenia mąki. Delikatnie wymieszać szpatułką.
*Blachę będącą wyposażeniem piekarnika (37x46 cm) wyłożyć papierem do pieczenia i przelać na nią połowę ciasta biszkoptowego. Wyrównać.
*Do pozostałej części ciasta  dodać kakao i wymieszać. Bardzo delikatnie wyłożyć na jasnej części, rozprowadzić na całości i wyrównać powierzchnię.
*Aby powstał biszkopt marmurkowy trzonkiem łyżki rysować od góry do spodu co 2 cm na całej powierzchni ciasta kreski w poziomie a później w pionie.
*Piec w temperaturze 180 stopni C ok. 30 minut. Uważać, by biszkoptu nie przesuszyć, bo będzie się łamał podczas rolowania.
*Od razu po wyjęciu z piekarnika gorące ciasto przełożyć na  lnianą ściereczkę (lub pergamin) papierem do góry. Zdjąć papier i przy pomocy ściereczki zwinąć roladę wzdłuż dłuższego boku. Nie rozwijać do momentu aż biszkopt się wystudzi.

Krem - przygotowanie:
*Przygotować ganache. W rondelku dobrze podgrzać kremówkę. Do gorącej wrzucić połamaną na kostki czekoladę, poczekać 2-3 minuty i  mieszać do całkowitego rozpuszczenia czekolady. Gdy ganache ostygnie, przykryć rondelek kawałkiem folii aluminiowej i wstawić na kilka godzin do lodówki (najlepiej na całą noc). Powinien stać się bardzo gęsty, ale jego gęstość zależy od rodzaju użytej czekolady.
*Schłodzony ganache miksować przez 2 minuty, a następnie dodawać porcjami mascarpone.
 

Jeśli wyjęta z lodówki masa czekoladowa nie jest dostatecznie gęsta należy ją usztywnić żelatyną. W tym celu 1 łyżeczkę żelatyny zalać łyżką bardzo gorącej (ale nie wrzącej) wody i mieszać. Do rozpuszczonej żelatyny dodać 1-2 łyżki czekoladowego ganache, dokładnie wymieszać i przełożyć do rondelka z pozostałą masą i połączyć mikserem. Dodać mascarpone.

Delikatnie rozwinąć biszkopt, wyłożyć krem i dokładnie go rozsmarować.
Obrać mandarynki, ułożyć je na kremie wzdłuż dłuższego boku i zwinąć roladę. Można ją posypać cukrem pudrem lub polać polewą czekoladową.
Przed podaniem ciasto należy schłodzić






Pozdrawiam:)

26 komentarzy:

  1. Dorotko pyszne nowości u Ciebie, jak zwykle :) Pozdrawiam gorąco -:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo oryginalne ciasto, wygląda niezwykle apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mandarynki jakoś mi do ciasta nie pasują, ale na pewno wypiek wygląda oryginalnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz robiłam ciasto z mandarynkami, ale na pewno nie ostatni. Jest bardzo smaczne:)

      Usuń
  4. Pięknie te mandarynki w tym cieście wyglądają:))na pewno jest pyszne:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda apetycznie :)) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. nie załapałam się i już pewnie nie załapię przez jakiś czas :(
    Jestem bardzo ciekawa smaku, bo wypieków mandarynkowych nie miałam okazji próbować.
    Rolada wygląda baaardzo oryginalnie i zachęcająco:)

    OdpowiedzUsuń
  7. I to jest mało roboty? No to ja jestem chińska cesarzowa!
    Prosty to był mój sernik czekoladowy, tylko zapomniałam dodać mu masła lub 36% śmietanki, bo ser był za chudy. Zabełtałam wszystko razem, wylałam do foremki, 170 stopni, piec nagrzany góra dół, 50 minut i finito.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W porównaniu z innymi ciastami rolada jest szybka w przygotowaniu. Tylko 1 biszkopt i 1 krem. Często robię tzw.składańce (beza, biszkopt i kruche ciasto. Wtedy można mówić o sporym nakładzie pracy. Nie wspomnę już o tortach 3D.

      Usuń
  8. Właściwie to chyba nigdy nie jadłam ciasta z mandarynkami...czas to w końcu zmienić!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam z bananami, pomarańczami, ale z mandarynkami to mój pierwszy raz:)

      Usuń
  9. ale wspaniała rolada, prezentuje się cudnie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawie się prezentuje w przekroju:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Krem z mascarpone, kremówki i czekolady jest obłędny w smaku. Pyszne ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardo często robię taki właśnie krem do tortów. Zawsze się udaje i jest pyszny:)

      Usuń
  12. Jeśli smakuje równie dobrze jak wygląda, to chętnie się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sakuje znacznie lepiej. Zachęcam Cię do przygotowania:)

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. Jeśli lubi się ciasta z owocami, na pewno będzie smakować.

      Usuń
  14. Wygląda obłędnie :) ja nie wiem czy by mi takie cudo wyszło, aż mi ślinka leci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, przygotowanie takiej rolady to żaden problem. Nie trzeba piec biszkoptu marmurkowego. Wystarczy klasyczny jasny albo z dodatkiem kakao. Polecam:)

      Usuń