środa, 10 kwietnia 2019

Tort gołąbkowy

Kilka miesięcy temu, przeglądając filmy na YouTube, natknęłam się na kanał Bon Ap'. I tu właśnie, na jednym z filmików zobaczyłam ten smakowity gołąbkowy tort. Jako wielka amatorka klasycznych gołąbków wiedziałam, że muszę to danie przygotować. 
No, i - voila. 



Tort gołąbkowy - przepis na tortownicę o śr. 23 cm:

1 główka kapusty włoskiej
1 kg mielonego mięsa (u mnie z uda indyczego) 
1 cebula
4 ząbki czosnku
2 marchewki
1-2 czerwone papryki
100 g parmezanu
200 ml przecieru pomidorowego

300 g ryżu

1 jajko

pół pęczka natki z pietruszki
1 łyżka posiekanej świeżej bazylii 
sól
pieprz

oliwa z oliwek 
olej do smażenia

1. Ugotować ryż. Ostudzić.
2. Z kapusty wyciąć głąb. W dużym garnku zagotować wodę, włożyć  kapustę wyciętą stroną do dna naczynia i gotować na małym ogniu ok. 10 minut, następnie przewrócić kapustę na drugą stronę i gotować ok. 7 minut.  Wyjąć kapustę, oddzielić liście, ostrym nożykiem ściąć z nich zgrubienia.
3. Na rozgrzaną patelnię wlej odrobinę oleju, wrzuć mielone mięso i, często mieszając, smaż ok. 15 minut. Usmażone mięso przełóż do miski.
4. Na patelnię, na której wcześniej smażone było mięso,  wlać 3 -4 łyżki oleju. wrzucić drobno posiekaną cebulę oraz rozdrobniony czosnek, starte na dużych oczkach marchewki i drobno pokrojoną paprykę. Doprawić solą i pieprzem. Dusić do miękkości. Przełożyć do miski z mięsem.
5. Ryż umieścić w misce z warzywami i mięsem, dodać sos pomidorowy, posiekaną natkę pietruszki oraz bazylię, starty na drobnych oczkach tarki parmezan (troszkę pozostawić do posypania wierzchu) i jajko. Dokładnie wymieszać.
6. Tortownicę delikatnie wysmarować masłem. Jej dno i boki wyłożyć miękkimi liśćmi sparzonej kapusty. Na nich rozprowadzić 1 - 1,5 cm warstwę mięsa i warzyw. Wyrównać. Kolejną warstwę liści, znowu masę mięsną i tak do wyczerpania składników. Ostatnią warstwę stanowić musi kapusta.
7. Górę tortu polać odrobiną oliwy z oliwek i posypać startym parmezanem.
8. Piec w nagrzanym do 180 stopni C piekarniku ok. 40 minut.
9.Wyjąć z piekarnika, przykryć talerzem, obrócić tortownicę tak, by jej zawartość delikatnie "wypadła"  na talerz.
10. Wierzch można udekorować sosem pomidorowym i posypać parmezanem.








Dajcie się namówić na taką oryginalną wersję gołąbków. Polecam:)

17 komentarzy:

  1. O proszę, ale ciekawa wersja gołąbków :D Z taka nie spotkałam się jeszcze . Na pewno pyszne i chętnie spróbuję :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomysł świetny:)))gołąbki bardzo lubię:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  3. I ja jestem wielką smakoszką gołąbków. Niewątpliwie zrobię takie smakowitości. W najbliższą niedzielę podam. Piszę, abyś nie miała wątpliwości, gdy zaczniesz mieć czkawkę. To ja będę opowiadać , skąd ten przepis. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię gołąbki, ale przyznam się, że nie robię, bo moja mama jest mistrzynią gołąbków, podrzucę Jej ten pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaki świetny pomysł. Uwielbiam gołąbki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dorotko, już mnie namówiłaś... :) uwielbiam gołąbki ale nie robię ich za często, coś mi zawijanie nie wychodzi, niby zawinięte ale słabo, a tu proszę propozycja jak dla mnie idealna :) już inaczej robić nie będę. Przepis zapisany. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj, chyba zrobię!!!!Tylko zamiast "żywej" papryki dam paprykę słodką, wędzoną. Mniej mi wtedy szkodzi.
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Podziwiam Twoją kuchenną kreatywność. Dobrze, że sa takie osoby, bo można czasami przepis przywłaszczyć.

    OdpowiedzUsuń
  9. ale piękny! wyszedł idealny:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetnie wygląda - gołąbki w innej postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ojeju Dorotko ale mi samla narobilas tym tortem :) wygląda bosko smakowicie i jutro będę robić tylko ja tu nie mam kapusty włoskiej to będę musiała zrobić ze zwykłą :)

    OdpowiedzUsuń
  12. WOW! Niesamowite! Czegoś takiego jeszcze nie widziałam! Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  13. O ciekawa wersja. Muszę ją wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ale super pomysł! Na pewno by mi smakował

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiamy z rodziną gołąbki, rewelacja
    Zrobimy na 100 %

    OdpowiedzUsuń