środa, 6 grudnia 2017

Ciastka z batatów o smaku piernika

Z batatów, które w koszyku na warzywa leżały od dłuższego już czasu, upiekłam smaczne ciastka. Są łatwe w przygotowaniu, niezbyt słodkie i za sprawą przypraw - pachną świętami.



Piernikowe ciastka z batatów - przepis:

3 średniej wielkości bataty
1 szklanka płatków gryczanych z białej kaszy (mogą być również owsiane błyskawiczne)
1/2 szklanki mąki lnianej (lub innej)
2 łyżki miodu (lub więcej)
2 łyżki masła orzechowego
1 jako 
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki przyprawy do pierników 
1 łyżka czekolady w proszku (niekoniecznie)

garstka orzeszków ziemnych (fistaszków)
1 łyżka rodzynków

Bataty obrać, pokroić na ćwiartki i ugotować do miękkości. Odcedzić, wystudzić i ugnieść na puree.  Dodać pozostałe składniki (poza rodzynkami i fistaszkami), wymieszać mikserem lub łyżką. Masę nabierać łyżeczką i układać na wyłożonej papierem do pieczenia blasze pamiętając o odstępach.  Moczoną  w zimnej wodzie łyżeczką nadawać ciasteczkom okrągły kształt. Wierzch posypać posiekanymi fistaszkami i rodzynkami. Przycisnąć  bakalie. Piec w nagrzanym do 175  C piekarniku przez ok. 25 min.  Wyłożyć na kratkę i poczekać aż przestygną.
Piekę również makową wersję tych ciastek. Wtedy suchy mak (5 łyżek) mieszam z pozostałymi składnikami i puree ze słodkich ziemniaków.





I wersja z makiem:


Ciasteczka są pyszne. Polecam:)

35 komentarzy:

  1. Pyszne i pomysłowe ciasteczka, w dodatku zdrowe ponieważ są z warzywa. Nigdy bym na to nie wpadła. Zabieram kilka do kawki I pozdrawiam 💛💚💙❤

    OdpowiedzUsuń
  2. coż mi w weekend przyjdzie piec tradycyjne ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno smakują rewelacyjnie takie ciasteczka :) Mniam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Dorotka bardzo pomysłowy przepis a jak pięknie wyglądają

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglądają apetycznie, chyba ukradę :) przepis od Ciebie... :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego typu przestępstwo uchodzi bezkarnie. Pozdrawiam Małgosiu:)

      Usuń
  6. Ciekawe, z batatów jeszcze ciasteczek nie jadłam...czas to zmienić!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ALE FAJNE CIASTKA! takich z batatów jeszcze nigdy nie jadłam :) !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam. Są nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne:)

      Usuń
  8. Super pomysł na świąteczne zdrowe ciasteczka. Mąka lniana to rozumiem po prostu mielone siemię?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąkę lnianą kupiłam w pobliskim sklepie. To zmielone ziarna odtłuszczonego siemienia lnianego. Tę mąkę dodaję do również do naleśnikowego ciasta. Gdy pierwszy raz upiekłam te ciastka, pochłonęłam ich ogromne ilości. Bałam się, że poziom mojego cukru przekroczy wszystkie możliwe normy. Okazało się, że moje obawy były nieuzasadnione.

      Usuń
  9. Piękne ciasteczka i zapewne pyszne:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Odpowiedzi
    1. Planuję "ciasteczkowy" weekend, więc coś na pewno Ci skapnie:)

      Usuń
    2. Mnie przypadły, ale nie było dane mi spróbować, bo pewien mały głodomor "wszamał" wszystko po turnieju:)

      Usuń
    3. Musisz czekać na kolejny wypiek:)

      Usuń
  11. zjadłabym z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jadłam batatów, opinia , że to słodkie ziemniaki nie budziła u mnie entuzjazmu. Ta propozycja mnie mocno przekonuje. Bardzo ciekawa. Spokojnie można "bawić " się składnikami. Rewelacja. Dobrze, że Jesteś. Twoje pomysły są dla mnie super świetne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci, Olu, dziękuję. Ja bataty polubiłam, szczególnie pieczone z parmezanem i różnymi przyprawami. Do ciastek też są idealne. Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Ciekawe ciasteczka :) ja za batatami jakoś za specjalne nie przepadam może właśnie za słodkie sa dla mnie a do ciastek pasują idealne :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bataty nie każdy lubi. Mają specyficzny smak. Ja się do niego przekonałam całkiem niedawno. Ta miłość została wymuszona problemami zdrowotnymi. Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Lubię wpadać do Ciebie ,zawsze tu jakiś cudny przepis,ten także..ktoby pomyślał o takim ciastku..no ale właśnie słodkie bataty....koniecznie muszę spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miłe słowa. Ciasta, mimo naturalnej słodyczy, nie podnoszą poziomu cukru we krwi. I to w nich, poza smakiem, i się podoba:)

      Usuń
    2. muszę koniecznie spróbować:)

      Usuń
  15. Odpowiedzi
    1. Małgosiu, są bardzo smaczne. Prosto z blachy, jeszcze ciepłych, zjadłam kilkanaście. Brak umiaru!

      Usuń
  16. Fajna alternatywa dla kupnych ciastek... Wyglądają naprawdę apetycznie!

    OdpowiedzUsuń