piątek, 15 września 2017

Francuskie naleśniki gryczane (Galettes bretonnes)

Galettes bretonnes to bardzo smaczne francuskie naleśniki, których ciasto wykonane jest z mąki gryczanej. W wersji klasycznej (a taką właśnie proponuję) w ich środku znajduje się żółty ser, jajko oraz szynka.


Naleśniki - przepis: (7 sztuk)
ciasto: 

25 dag mąki gryczanej
1 jajko
1/4 łyżeczki soli 
1/2 litra zimnej wody

nadzienie:

10 dag żółtego sera (np. ementaler)
4 duże plastry szynki
7 jajek
5 dag solonego masła
sól, pieprz
sałata
kremowy ocet balsamiczny 
natka pietruszki
 
Do szklanej miski wsypać mąkę i sól, wbić jajko oraz wlać ok. 340 ml wody (czyli 2/3 z 1/2 litra). Bardzo dokładnie wymieszać. Ciasto musi mieć kremową konsystencję, nie powinno być grudkowate. Na wierzch wlać delikatnie pozostałą część wody. Nie mieszać. Miskę przykryć folią spożywczą i wstawić na minimum 2 godz. do lodówki. Po wyjęciu, dokładnie wymieszać. Patelnię do naleśników (średnica mojej patelni - 27 cm) delikatnie posmarować masłem i smażyć cienkie naleśniki. 
Żółty ser zetrzeć na tarce o grubych oczkach, a szynkę pokroić w dość szerokie paski. Rozgrzaną patelnię posmarować masłem, położyć usmażony  wcześniej naleśnik. Na naleśniku uformować okrąg z sera, a w jego środek wbić jajko. Łopatką rozcierać białko na placku, by szybciej się ścięło. Doprawić solą i pieprzem. Wokół jajka rozłożyć paseczki szynki i dalej smażyć na małym ogniu. Gdy białko będzie już zupełnie ścięte,  złożyć (z czterech stron) boki naleśnika do środka i dociskać je używając łopatki. Zdjąć z patelni.  Talerz udekorować kleksami kremowego octu balsamicznego i roszponką (lub  inną sałatą). 
Galettes bretonnes można posypać posiekaną natką pietruszki.









Smacznego!

28 komentarzy:

  1. Dorotko nigdy nie spotkałam się z takimi naleśnikami. Wyglądają mega smacznie :) ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajna naleśnikowa odmiana. Warto spróbować. Dziękuję:)

      Usuń
  2. Bardzo apetycznie wyglądają i chętnie bym zjadła, ale takich jeszcze nigdy nie widziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. cudowne na solidne śniadanie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Często robię naleśniki z mąki gryczanej bo jestem na "bezglutenie". Czasem robię je jako małe placuszki z musem malinowym., dodanym już na talerzu. Ale ja te francuskie robię z samym żółtkiemm, bez białka (mam na myśli to jajko w gotowym naleśniku).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jajka najbardziej lubię żółtko, więc opcja bezbiałkowa jest fajnym pomysłem:)

      Usuń
  5. Mniam...;) przepis wciągam na listę obowiązkowych w najbliższym czasie. Proste składniki, a taka potrawa. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przepis się spodobał. Pozdrawiam również:)

      Usuń
  6. Ato dla mnie nowość takich nie jadłam muszą być pyszne

    OdpowiedzUsuń
  7. Pięknie wygladają:))muszą być pyszne:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, warto przygotować, bo są ciekawe w smaku:)

      Usuń
  8. Naleśniki gryczane są super :).

    OdpowiedzUsuń
  9. Prezentuje się wybornie. Lubię takie zdrowsze zamienniki mąki pszennej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dawniej bardzo często je robiłam i kombinowałam z różnymi nadzieniami. W Twoim wykonaniu wyglądają bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatni moje naleśniki to wyłącznie wersja gryczana.

      Usuń
  11. Dawno nie robiłam, a bardzo je lubię, pora zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja odkryłam te naleśniki całkiem niedawno:)

      Usuń
  12. Galety :) i Bretania na talerzu :))

    OdpowiedzUsuń